3.4.2014

foto Petr Bravenec

Petr Bravenec
+420 777 566 384
petr.bravenec@hobrasoft.cz

Chvíli jsem uvažoval, jestli tento článek zveřejnit, nevyznívá totiž příliš pozitivně. Ale tematika se dotýká našeho distribuovaného systému pro komunikaci se zákazníky Deko the CRM. Deko dokáže interaktivně importovat data z firmy.cz - popis najdete v dokumentaci.

Na nové firmy.cz už jsem zvědavý pár měsíců. Protože vyvíjím distribuované CRM, které dokáže využívat interaktivně web firmy.cz pro jednoduchý import dat, mám stránky firmy.cz prozkoumané i zevnitř. Jako vývojáři se mi starý kód stránek velice líbil. Zkoušel jsem lehce prohledat internet a najít podobné katalogy v některých okolních zemích (slovensko, rusko) a byl jsem překvapen - seznam dokázal asi jako jediný vytvořit špičkově přehlednou a kompletní stránku o konkrétní firmě.

Původní stránky byly vevnitř velmi dobře strukturované, každý prvek měl vlastní, unikatní ID. Strojově se takové stránky zpracovávaly velmi dobře.

Jak z tohoto pohledu vypadají nové stránky? Katastrofálně. Autor si někde přečetl, že tabulka je zlo, že v css by měly být informace o tom, jak se stránka zobrazuje. Potud snad správně, ale konkrétní html kód v provedení firem.cz se zvrhnul tak, že v kódu se dočtete pouze JAK se má stránka zobrazovat, ale informace o tom CO se zobrazuje, se z kódu naprosto vytratila.

Kód dneska vypadá typicky takto:

<span class="label"></span>
<span class="info">777 566 384</span>
<span class="labelAf­ter">Mobil</span>

V zásadě, proč ne. Aspoň se nemusím trápit ve svém kódu s css selektory, ale stačí mi počítání na prstech: první značka, druhá značka, třetí značka...

Uznávám, že ty stránky nejsou určené pro to, aby z nich někdo svým distribuovaným CRM vyzobával informace o firmách. Jak tedy dopadla dostupnost informací pro normálního uživatele? Taky nic moc. Modelová situace: chystám se do krajského města a v obchůdku někde v centru bych rád koupil nějakou blbinu. Na firmy.cz si zjistím telefonní číslo - fajn, otevírací dobu - výborné, gps souřadnice... jakpak zjistím gps souřadnice? V mobilu mám skvělé offline mapy, podle kterých naháním kešky, stačí zadat jenom souřadnice. Ale ty se nedozvím, takže posledního půl kilometru můžu bloudit cízím městem maximálně tak s vytištěným cárem papíru (jsem BFU, souřadnice v odkazu na mapy.cz najít nedokážu).

Co přinesly nové firmy.cz pro firmy? Mnohem méně, než ve staré verzi. Při práci na CRM jsem používal s oblibou pro ladění stránky firmy ESA logistika. Na této firmě je sympatické to, že měli na firmy.cz kontakty na své jednotlivé pracovníky - dozvěděl jsem se, s kým domluvit kamion, nebo s kým vyřídit palety. Jestli tyto informace sama firma ESA logistika zrušila, pak se musím stránkám firmy.cz omluvit. Ale jestli ne, pak ze stránek zmizely tři čtvrtiny kontaktů, firmy.cz je strčily do míst, kde už tlejí GPS souřadnice a kam se ani Google neodváží, a firmě ESA logistika je taková webová prezentace na houby.

Jak se to dotkne importu do aplikace Deko? U většiny firem nijak, protože většina firem stejně neměla podrobně rozčleněné kontakty.

Každopádně je import z nových stránek firmy.cz hotový a i když nyní dostanete ze stránek informací méně, zbývající funkčnost distribuovaného CRM Deko zůstáva zachovaná.

Hobrasoft s.r.o. | Kontakt